تُعد طائفة الطحانين الحرفية ضمن الاتحادات والروابط المختلفة الخاصة بأصحاب الحرف، وقد شملت الرجال والنساء معًا، وما يؤكد وجود طائفة للطحانين أنهم ذكروا في نقش يرجع تاريخه إلى ما بين عامي 221-205 ق.م، اُكتشف في مدينة الإسكندرية حوالي عام 1901م، وورد فيه رئيس طائفة الطحانين، وكانت تُفرض عليهم ضرائب سنوية نقدية تقدر بحوالي ربع الدخل، وكان محظورًا على أي شخص امتلاك مطحن أو امتهان هذه الحرفة خلسة دون علم الحكومة، وإن ثبت ذلك يدفع غرامة للخزانة العامة قيمتها خمسة تالنت، وغرامة للملتزم تقدر بحوالي خمسة أضعاف الالتزامات المفروضة عليه، وتم ذكر أسماء الطحانين في صورة جماعية في بعض النقوش والوثائق البردية، وهذا يؤكد لنا تنظيم هؤلاء في صورة طائفة، واعتمدوا على طحن الحبوب الغذائية مثل القمح والشعير والذرة والسمسم والحلبة، وارتبطت حرفتهم بالمطاحن التي تنوعت ملكيتها فيما بين المعابد والملكية العامة وملكية الأفراد، واعتمدوا على أدوات عديدة مثل الغربال لتنظيف الحبوب من الشوائب العالقة بها قبل طحنها، وكذلك الهون والمدق اليدوي، والرحى التي صُنعت من الأحجار، والطواحين الكبيرة التي صُنعت من الأخشاب، وتم تشغيلها بالحيوانات التي تقوم بتدويرها، واعتمد المجتمع والسكان زمن البطالمة والرومان على ما ينتجه الطحانون من خبز وجعة وحلوى، واعتمدت الحيوانات والطيور في غذائها على مخلفات ما يطحنوه من الغلال. Title: The sect of the millers' craft in Egypt during the Ptolemaic and Roman eras in light of papyrus and inscriptions Abstract: It is certain that the millers' craft is among the various federations, sects, and associations of craftsmen, and it included both men and women. What confirms the existence of a millers' sect is that they were mentioned in an inscription discovered in Alexandria around 1901 AD, dating back to the years 205-221 BC. It included the head of the millers' sect, and annual cash taxes were imposed on them estimated at about a quarter of the income. It was prohibited for anyone to own a mill or to practice this craft surreptitiously without the knowledge of the government. If this was proven, he would pay a fine to the public treasury worth five talents, and a fine for the obligor amounting to about five times as much obligations imposed on him, and the names of the millers were mentioned collectively in some inscriptions and papyrus documents, and perhaps this confirms to us that they were organized in the form of a guild. The millers relied on grinding food grains such as wheat, barley, corn, sesame, and fenugreek, and their craft was linked to mills whose ownership varied between temples, public and individuals ownership, they relied on many tools such as the sieve to clean the grains of impurities stuck to them before grinding them, as well as the grinder and pestle, which was used manually, and the mills that were made of stones, and the large mills that were made of wood and were operated by animals. Society and people adopted the time of the Ptolemaic and Roman On the bread, beer, and sweets produced by the millers, the animals and birds relied for their food on the waste of the grains.
فاروق رضوان, أحمد. (2024). طائفة الطحانين الحرفية في مصر إبان العصرين البطلمي والروماني في ضوء البردي والنقوش. سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 7(1), 43-69. doi: 10.21608/sobek.2024.339229
MLA
أحمد فاروق رضوان. "طائفة الطحانين الحرفية في مصر إبان العصرين البطلمي والروماني في ضوء البردي والنقوش", سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 7, 1, 2024, 43-69. doi: 10.21608/sobek.2024.339229
HARVARD
فاروق رضوان, أحمد. (2024). 'طائفة الطحانين الحرفية في مصر إبان العصرين البطلمي والروماني في ضوء البردي والنقوش', سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 7(1), pp. 43-69. doi: 10.21608/sobek.2024.339229
VANCOUVER
فاروق رضوان, أحمد. طائفة الطحانين الحرفية في مصر إبان العصرين البطلمي والروماني في ضوء البردي والنقوش. سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 2024; 7(1): 43-69. doi: 10.21608/sobek.2024.339229