في خريف عام ٢٤٩م أو أوائل الشتاء، بعد فترة وجيزة من توليه العرش، أصدر الإمبراطور ديكيوس مرسومًا، طلب فيه من كافة سكان الإمبراطورية أن يقدموا تضحيات للآلهة على مرأى ومسمع من لجنة شُكِلَت لهذا الغرض، وفي أيام محددة أعلنتها السلطات المحلية في القرى والمدن، وفي الحقيقة فإنَّ تقديم التضحيات وتنفيذ ما يريده الإمبراطور، كان يمثل مشكلة لأتباع المسيحية؛ حيث لم يكن لديهم الاستعداد للاستجابة لأوامر الإمبراطور كما فعل الوثنيون، ولم يكن المسيحيون يتمتعون بامتيازات كما هو الحال مع اليهود. وهناك منْ يعتقد بأن الإمبراطور لم يصدر مرسومًا واحدًا في هذا الصدد، بل اثنان، الأول موجه ضد رجال الكنيسة، والثانى أشمل وأوسع نطاقًا على مستوى الإمبراطورية كلها. Emperor Decius' Persecution of Christians Abstract:
In the Fall of 249 AD or early Winter, shortly after his accession to the throne, Emperor Decius issued a decree, in which he required all the inhabitants of the empire to offer sacrifices to the gods in full view of a committee set up for this purpose, and on specific days announced by the local authorities in the villages and cities. In fact, offering sacrifices and carrying out what the emperor wanted was a problem for the followers of Christianity; they were not prepared to obey the emperor's orders as the pagans did, and the Christians were not as privileged as the Jews. There are those who believe that the emperor did not issue a single decree in this regard, but rather two, the first directed against the clergymen, and the second more comprehensive and wide-ranging at the level of the entire empire.
جمال حسن عبد المولى, سامية. (2022). اضطهاد الإمبراطور ديكيوس للمسيحيين. سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 3(1), 41-57. doi: 10.21608/sobek.2022.220132
MLA
سامية جمال حسن عبد المولى. "اضطهاد الإمبراطور ديكيوس للمسيحيين", سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 3, 1, 2022, 41-57. doi: 10.21608/sobek.2022.220132
HARVARD
جمال حسن عبد المولى, سامية. (2022). 'اضطهاد الإمبراطور ديكيوس للمسيحيين', سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 3(1), pp. 41-57. doi: 10.21608/sobek.2022.220132
VANCOUVER
جمال حسن عبد المولى, سامية. اضطهاد الإمبراطور ديكيوس للمسيحيين. سوبک للدراسات التاريخية والحضارية, 2022; 3(1): 41-57. doi: 10.21608/sobek.2022.220132